אמנות מס עם ישראל

מעל 3,000 מדינות מסביב לעולם חתומות על אמנות מס המבקשות להסדיר מגוון סוגיות בתחום המיסוי הבינלאומי. 68 מתוכן חתומות על אמנות מס עם ישראל ומיישמות את מודל ה-OECD שמטפל גם בבעיות כמו העלמת מיסים והסתרת נכסים בחו”ל. לפניכם כל המידע המלא על אמנות המס, תכליתן וכמה תשלמו במדינות ההסכם עם ישראל.

מהן אמנות מס?

אמנת מס (למניעת כפל מס) היא הסכם בילטראלי המשותף לעשרות מדינות בעולם, שמסדיר את נהלי המיסוי שחלים על הכנסות ונכסים בעלי זיקה לשתי מדינות המשמשות צד להסכם. מבחינה היררכית, אמנת המס גוברת על הדין הפנימי של כל מדינה, כך שגם אם הוראותיה מקלות יותר ביחס לדיני המיסים של אותה המדינה, היא תכובד במלואה.

מטרותיהן של אמנות מס

לאמנות המס יש שלוש מטרות מרכזיות, הפותרות צורך גלובלי משותף בתחום המיסוי הבינלאומי:

פתרון לבעיית כפל מס בין שתי מדינות

אם אזרח ישראלי משלם מיסים רוכש נכס נדל”ני בחו”ל – למי עליו לשלם מיסים הכרוכים בו? אמנת המס קובעת את זכות המיסוי לכל מצב כזה, באופן שבו המדינה שבו הופקה ההכנסה מקבלת “זכות מיסוי ראשונית” ואילו מדינת התושבות בעלת “זכות מיסוי שיורית”. ולכן חובת הדיווח במס היא לשתי המדינות, אך מכיוון שהתשלום הוא למדינה בה קיים הנכס, מדינת התושבות תעניק זיכוי/ ניכוי למס הנדרש אצלה.

זרימת אינפורמציה הדדית

כדי להימנע מניצול חוקיות המיסוי הבינלאומי, אמנות המס מכילות מספר הנחיות לגבי האופן שבו כל מדינה משתפת את האחרות במידע בנוגע להון ונכסים של תושבי מדינות זרות. כל מדינה שחתומה על האמנה מחויבת להעביר אינפורמציה רלוונטית הן בשגרה והן לפי דרישה, כדי לבלום את ההון השחור והסתרת הנכסים שנובעים מרצון להעלים מיסים, בין היתר לטובת עבירות צווארון לבן.

כללים מוסכמים לגבי התנהלות במס

אמנות המס כוללות גם נוהל “הסכמה הדדית”, המאפשר לכל המדינות להידבר ולפתור ביניהן סוגיות מס בכדי להגיע להסכמה הדדית. נוהל זה מאפשר למדינות האמנה לשתף פעולה באופן שוטף ולראות האחת את האחרת כדי לפעול לפי הוראות האמנה וליישב מחלוקות בנושאים מסוימים.

מה מאפיין את האמנות הללו?

אמנות המס עושות שימוש בשתי מודלים עיקריים, שבאים לידי ביטוי באופן מבוזר או משולב בהתאם למדינה:

מודל האו”ם

מודל זה קובע כי זכות המיסוי הראשונית שייכת תמיד למדינת המקור שבה הופקו הרווחים. מטרת המודל היא למסות רווחים שנוצרו בשטח של כל מדינה ולכן רוב המדינות שחתומות על אמנות במודל זה הן מדינות מתפתחות.

מודל ה-OECD לאמנות מס

מודל זה שבו חברה גם ישראל, מיועד בעיקרו להימנעות מתשלום מיסים עקב שחיקת בסיס המס או הסטת הרווחים למקלטי מס מסביב לעולם. מודל זה נותן מענה יחסי לתרבות ההון החופשית וההתרחבות המשמעותית של הכלכלה הדיגיטלית בשנים האחרונות, שבצילן קיימות פרצות רבות המאפשרות אי תשלום מיסים. המודל מכיל מספר כללים מולטילטרליים וביניהם הימנעות מניצול לרעה של האמנה, טיפול במוסדות קבע, טיפול בישויות “קש” ועוד.

לאילו מדינות יש אמנות מס עם מדינת ישראל?

בטבלה הבאה תמצאו את רשימת המדינות המלאה שישראל חתומה מולן באופן הדדי על אמנת מס, יחד עם שיעורי החבויות הנדרשים בכל מדינה.

שימו לב: אנו מציגים כאן את שיעור החבות הכללי לפני הכלת תנאים ייחודיים (משתנים ממדינה למדינה) כמו פטור מס מכוח השקעות, מיסוי מופחת בקבלת מימון בנקאי או לחילופין חבות גבוהה יותר עקב החזקה במפעל מאושר.

שם המדינה

 

שיעור הריבית הכללי דיבידנדים (שיעור כללי)

 

אוזבקיסטן

 

10% 10%
אוסטריה

 

5% 10%
אוסטרליה

 

5% 15%
אוקראינה

 

10% 15%
איטליה

 

10% 15%
אירלנד

 

10% 10% בישראל בלבד
אסטוניה

 

5% 5%
ארה”ב

 

17.5% 25%
אתיופיה

 

5%-15% 5%-15%
בולגריה

 

10% 7.5%-12.5%
בלגיה

 

5% 5%
בלרוס

 

10% 10%
ברזיל

 

15% 15%
בריטניה

 

5% 5%
גיאורגיה

 

5% 5%
ג’מייקה

 

15% 22.5%
גרמניה

 

5% 10%
דנמרק

 

5% 10%
דרום אפריקה

 

25% 25%
הודו

 

10% 10%
הולנד 15% 15%

 

הונגריה

 

פטור מלא 15%
וייטנאם

 

10% 10%
טורקיה

 

10% 10%
טאיוואן

 

10% 10%
יוון

 

10% אין מגבלת חבות
יפן

 

10% 15%
לוקסמבורג

 

10% 15%
לטביה

 

10% 15%
ליטא

 

10% 15%
מולדובה

 

5% 5%-10%
מלטה

 

0%-5% 15%
מקסיקו

 

10% 10%
נורבגיה

 

 

25% ישראל – 25%

נורבגיה – 15%

סין 10% 10%

 

סינגפור

 

15% פטור ע”פ הדין הפנימי
סלובניה

 

5% 5%-15%
סלובקיה

 

10% 10%
ספרד

 

10% 10%
פולין

 

5% 10%
פורטוגל 10% 5%-15%

 

פיליפינים

 

10% 15%
פינלנד

 

10% 15%
פנמה

 

15% 20%
צ’כיה

 

10% 15%
צרפת

 

10% 15% לצד זיכוי מס בצרפת (‘Avoir Fiscal’)

 

קוריאה הדרומית

 

10% 15%
קנדה

 

15% 15%
קרואטיה

 

5% 5%
רומניה

 

10% 15%
רוסיה

 

10% 10%
שוודיה

 

25% בשוודיה – 5%

בישראל – פטור

 

שוויץ

 

10% 15%
תאילנד

 

15% תאילנד – 10%

ישראל – 15%

 

 

השקעות נדל”ניות לפי אמנות מס

כל אדם בעל הון ירצה להשקיע אותו במקום שבו תתקבל התשואה הגבוהה ביותר ולאור התייקרות המחירים בישראל, פונים רבים להשקעות נדל”ן מעבר לים. אלא שכאן לא די בעלויות הנכסים בכדי להצדיק את ההשקעה ויש לבחון גם את עלויות המיסוי הנדרשות בכל מדינה, כמובן ביחס לראיית חבות המס הישראלית שצפויה להיוותר על כנה מול הכנסות מקומיות.

השאלה המרכזית בהשקעות אלה היא למי מגיע תשלום המיסים במדינת המקור (כלומר המדינה שבוצעה בה השקעה) ובשל הרווחים מהן.

צריך לזכור שרוב המקרים אינם כרוכים בתשלום מס כפול הודות לאמנות המס במדינות עליהן חתומה ישראל ולכן המיסוי תלוי בדין הפנימי של מדינת המקור.

כך למשל, אם נשווה בין כדאיות ההשקעה הנדל”נית בין שתי מדינות מפותחות “דומות” כמו אוסטרליה לעומת קנדה, נלמד כי השקעות נדל”ן באוסטרליה כרוכות בחבות בשיעור 5% לאחר הרכישה כאשר תשלום מס רווחי ההון צפוי לכלול הטבות רבות, לעומת השקעות על נדל”ן בקנדה המחייבות בתשלום 0%-5% מס בעת הרכישה, אך עם תשלום מס רווחי הון בשיעור 25% – דהיינו שכדאיות ההשקעה בהקשרי מיסוי תהיה טובה יותר באוסטרליה.

בשורה התחתונה:

אמנות המס מנהיגות שיטת מיסוי פרסונלית, לפיה כל אדם ישלם מיסים למדינה בה הופקו הכנסותיו ולא יחויב בהן באופן כפול מול מדינה נוספת בה הוא נחשב תושב. בעקבות החתימה על אמנות אלה, יכולים כיום תושבים ישראליים לצבור הכנסות שהפיקו בחו”ל ללא חשש מתשלום כפול ולבחון את כדאיות ההשקעות בראיית ההסכם הקיים מול כל מדינה פוטנציאלית.

שאלות בנושא אמנות מס עם ישראל

אמנת מס עם ישראל - אנשים בחליפות לוחצים ידיים

למידע נוסף על אמנות מס עם ישראל

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות